ul. Piotra michałowskiego 1b, 71-343 Szczecin

Usługi transportowo-dźwigowe na najwyższym poziomie

Eurokran na szlakach Polski i Europy

Silny rozwój sektora energetyki wiatrowej spowodował, że kilka firm w Polsce wyspecjalizowało się w kompleksowej obsługę farm wiatrowych, tj. w transporcie oraz montażu turbin wiatrowych. Jednym z takich przedsiębiorstw jest Eurokran Sp. z o.o., zajmująca się usługami transportowo-dźwigowymi, powiązanymi z transportem ponadgabarytowym w Polsce i Europie.

Pozwala na to stale rozbudowywana i modernizowana flota pojazdów służą- cych do przewozu różnych ładunków ponadgabarytowych. Obecnie Eurokran posiada 35 składów do przewozu ładunków nienormatywnych. Są to ciągniki od 2 do 4 osi marek: Mercedes, Volvo, MAN i DAF, mogące ciągnąć ładunki nawet do 250 t oraz nowoczesne naczepy znanych producentów: Goldhofer, Nooteboom, Faymonville.

Sprzęt ten pozwala na transport po drogach publicznych elementów o długości do 75 m, szerokości do 10 m, wysokości do 5 m oraz wadze nawet do 200 t. Na terenach zamkniętych, takich jak stocznie czy porty, parametry te mogą być o wiele większe. Do obsługi transportów firma dysponuje flotą samochodów pilotujących po terenie Polski oraz specjalistycznymi, dostosowanymi do eskorty na terenie Niemiec, autami BF3.

Eurokran

Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku i klientów zagranicznych, powołano do życia filię o nazwie AM Kran Wind GmbH w niemieckim Schwedt. Oddział niemiecki prowadzi równolegle działalność transportowo-dźwigową (transport ciężki, ponadgabarytowy), oferuje usługi pilotażowe, dysponuje sprzętem: dźwig gąsienicowe, dźwig kołowy, dźwig samojezdny. Zajmuje się organizacją transportu na terenie UE.

Atutem spółki, poza wysokimi kwalifikacjami jej pracowników, jest świetna kondycja posiadanego taboru. Ponad 40% floty stanowią nowe samochody oraz naczepy, a pozostałe nie są starsze niż 3 lata. Najnowszym nabytkiem są naczepy firmy Nooteboom: 11-osiowa naczepa Liftadapter do przewozu rur i generatorów oraz trzy naczepy typu TELE Super Wing Carrier do przewozu śmigieł o długości 71,5 m. Wszystkie samochody są wyposażone w system GPS. Pozwala nie tylko obserwować na monitorze komputera w siedzibie firmy trasy poruszania się wszystkich firmowych pojazdów, lecz także precyzyjnie odnotowuje czas ich pracy i postojów, a nawet stan paliwa w dowolnej fazie transportu. Komunikację z kierowcami zapewnia telefonia komórkowa, a między pojazdami umieszczone w nich urządzenia CB Radio. Dzięki temu możliwa jest równoczesna bieżąca kontrola nad wieloma transportami ponadgabarytowymi realizowanymi na terenie całej Europy. Spółki Eurokran i AM Kran Wind posiadają wdrożony Zintegrowany System Zarządzania według norm: BSOHSAS 18001:2007 i ISO 9000:2008 zapewniają- cy stałe bezpieczeństwo pracy i najwyższą jakość wykonywanych robót.

Silny rozwój sektora energetyki wiatrowej spowodował, że główną sferę działalności Eurokran stała się kompleksowa obsługę farm wiatrowych, a więc transport oraz montaż turbin wiatrowych. W minionym roku firmy Eurokran i AM Kran Wind przetransportowały i dokonały montażu własnymi dźwigami ponad 100 turbin na farmach wiatrowych w Polsce oraz na terenie Litwy, Estonii, Niemiec i Czech.

Oprócz obsługi sektora energetyki wiatrowej, firmy zajmują się również transportem różnego rodzaju maszyn, konstrukcji stalowych i drewnianych, oraz innych niestandardowych elementów. W zakresie dźwigowym firmy świadczą usługi związane z montażem wież telefonii komórkowej, nadajników anten, a także kominów, słupów, zbiorników, silosów, mostów, wiaduktów, generatorów itp.

Skomplikowana organizacja przewozu ponadgabarytowego ładunku, zdaniem Łukasza Bujaka – logistyka w transporcie ponadnormatywnym, to w Polsce stale jeszcze bardzo trudne zadanie. Powodem jest zła infrastruktura drogowa, nadal zbyt mała sieć dróg ekspresowych i autostrad oraz powszechnie spotykana niechęć urzędników do wydawania zgody na transport ładunków ponadgabarytowych. Na drogach publicznych taki przewóz często wymaga wcześniejszego usuwania znaków drogowych, podnoszenia trakcji kolejowej, usuwania sygnalizacji świetlnych, przerabiania wysepek i poboczy, a nawet wycinania drzew.

Teoretycznie na uzgodnienia niezbędne do uzyskania zgody powinno starczyć dwa tygodnie, w praktyce, przy bardziej skomplikowanych przewozach, zajmuje to nawet pół roku. Zdecydowanie inaczej wygląda to w pozostałych krajach europejskich, gdzie procedury są bardziej przejrzyste i przyjazne organizacji transportu ponadgabarytowego, a infrastruktura drogowa jest zdecydowanie lepsza.

 

 

 

4 maja 2015

  • #elektrownie wiatrowe,
  • #transport wielkogabarytowy